"Experiment ukazuje, že vezete-li na zadních sedadlech nezajištěného středně velkého psa, může při čelním nárazu i v poměrně nízké rychlosti dojít k naprosté devastaci předních sedadel," uvádí Carsten Reinkemeyer, odborník na automobilové strojírenství a dopravní bezpečnost. Umělý model psa, který byl během mnichovského crash testu použit, zničil při čelním náraze vozidla palubní desku, zlomil řadicí páku a ohrozil posádku v přední části auta.
Odborníci proto doporučují zabezpečit čtyřnohé mazlíčky speciálním postrojem, popř. je přepravovat ve speciálních boxech.
Jak lidé nejčastěji chybují?
Každý čtvrtý šofér, který vozí psa v autě na volno, přiznal, že zvíře vystrkuje hlavu z okna, někteří respondenti dokonce uvedli, že jim pes z okna vyskočil, což vedlo k jeho zranění nebo smrti. Lidé se přiznali i k tomu, že v autě kvůli psovi bourali, zvíře jim také překáželo ve výhledu, zapnulo blinkry, nebo dokonce pokousalo spolucestující.
Odborníci upozorňují i na nebezpečí daná převážením psa nebo kočky na klíně. Ti totiž svým chováním neustále řidiče rozptylují. Nevhodné je i volné zvíře na zadních sedadlech, může přeskočit dopředu a při nárazu je vymrštěno velkou silou vpřed. Při střetu ve čtyřicetikilometrové rychlosti se jeho hmotnost zvýší dokonce čtyřicetkrát. Může tak vážně zranit cestující vpředu.
Nedoporučuje se ani převážet zvíře na předním sedadle, kde je aktivní airbag, a obzvlášť v létě je důležité nezapomenout zvíře v zaparkovaném voze. Při teplotě 30 stupňů Celsia může za půl hodiny vzrůst teplota uvnitř vozu na 47 stupňů, palubní deska může mít dokonce 70. Psa to může zabít.
Pokuta za psa? Ano, vážně
Policie může za nepřipoutaného psa udělit řidiči pokutu až dva tisíce korun na místě, patnáct set až dva a půl tisíce v blokovém řízení. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích totiž platí, že řidič je povinen zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu. Na řidiče se ale v tomto případě nevztahuje jen zákon o provozu na pozemních komunikacích, požadavky má i předpis na ochranu zvířat proti týraní.
Týrání zvířat při přepravě
Ano, na přepravu zvířat, a to i v případě pejskařů nebo chovatelů koček se vztahují rovněž ustanovení zákona na ochranu zvířat proti týrání. Ten mimo jiné předepisuje, aby zvíře dostalo během jízdy najíst a napít, aby mu byl ve vhodných okamžicích poskytnut odpočinek a vůbec aby bylo k přepravě způsobilé. Pokud psa povezete v přepravce nebo kontejneru, je nutné, aby jeho podlaha nebyla kluzká, zabránila prosakování výkalů nebo aby z nich zvíře nemohlo uniknout. Pes v nich musí zaujmout přirozenou polohu a musí být zajištěno dostatečné proudění vzduchu. Přepravka také musí být v autě umístěna tak, aby se nemohla hýbat.
Pokuta za porušení zákona o týrání zvířat přitom není malá. Podle závažnosti pochybení může veterinární správa udělit pokutu až 200 tisíc korun, a v nejhorším možném případě se může jednat dokonce o trestný čin. Veterinární správa ale sama o sobě nemůže auta zastavovat, nejčastěji ji ke zvířeti přivolá hlídka policie, jíž se nezdá jeho stav. "Kontrola soukromé nekomerční přepravy domácích mazlíčků probíhá jen zřídka," říká zástupce tiskového mluvčího Státní veterinární správy Petr Majer.
Jak tedy psa převážet správně? Podívejte se dál.
Malé zvíře patří do boxu
Zákon nikterak nepředepisuje způsob, jakým by mělo být zvíře v autě zajištěno. Odborníci proto radí rozlišovat podle jeho velikosti. Nejsnazší to mají majitelé malých psů nebo koček. K jejich převozu totiž bohatě stačí klasický plastový box, který můžete umístit do kufru, po připoutání na sedadla nebo na podlahu auta. Samozřejmě tak, aby byl zajištěn proti pohybu, jinak hrozí zvířeti uvnitř nebezpečí, a přepravka navíc rachotí.
Uvnitř přepravky by zvíře mělo mít dost prostoru k tomu, aby si mohlo lehnout. Existují i nylonové přepravky, u nich ale hrozí to, že se z nich pes může prokousat ven. Na výběr jsou i hliníkové boxy, s těmi se však špatně manipuluje.
Cestu v přepravním boxu bohužel řada psů nezvládne jen tak. Důležité je, aby si na podobný převoz zvykli. Zprvu je tak dobré, aby v autě se psem jel vzadu ještě jeden pasažér, který může zvíře uklidňovat.
Plastové nebo nylonové přepravky vyjdou na několik set korun.
I pes může být připoutaný
Středně velké, ale i menší psy lze převážet i na zadních sedadlech. Rozhodně ale ne na volno. Psa je nutné ve speciálním postroji připoutat k bezpečnostnímu pásu. Postroje mají i očko pro karabinu, takže je můžete použít i místo obojku při venčení. Běžný vycházkový postroj se k upoutání psa nehodí, protože není dostatečně pevný.
Existují dva typy: jeden se připíná na karabinu a pak do zámku klasického pásu, kam nemusí pasovat, druhý se pak obepne kolem bezpečnostního pásu vozu.
Autu i psu může prospět deka, kterou zakryjete zadní sedadla. Automobilky dokonce v rámci originálního příslušenství nabízejí speciální ochranné potahy, které se dají upevnit za opěrky hlavy tak, aby ze sedadel nesklouzly. Často jsou vyrobeny z voděodolné látky a mohou mít protiskluzovou úpravu, aby se chlupáči cestovalo dostatečně pohodlně.
Velkému psu bude nejlépe v kufru
Ne všichni psi se pochopitelně mohou vejít do kabiny vozu nebo přepravního boxu. V takovém případě musí skončit v kufru. Zavazadlový prostor je ovšem nutné oddělit od zbytku auta dělicí mříží, sítě nejsou moc vhodné. V ideálním případě se mříž rozepře mezi podlahou a stropem vozu.
I kufr se pochopitelně vyplatí vybavit uvnitř nepromokavou dekou nebo celtou. V rámci automobilového příslušenství se dají koupit i speciální deky, které můžete přetáhnout přes plastovou hranu nárazníku, aby vám pes svými drápy při vystupování nepoškrábal lak.
Nejdražší, ale také nejbezpečnější možností jsou hliníkové klece, které se dají do kufru nainstalovat. Jejich demontáž bohužel není zcela operativní, proto se vyplatí lidem, kteří psy převážejí často, například profesionálním chovatelům. Ne každá klec se také vejde do každého auta. Ta pro největší plemena má rozměry 91 x 104 x 69 centimetrů. V případě oblíbené třídy kombi nižší střední třídy se taková klec vejde dle rozměrů třeba do Fordu Focus kombi nebo Seatu Leon ST.
Boxy se však dají vyrobit i na míru. Cena klecí standardních velikostí se pohybuje v řadu několika tisíců korun, nástupní rampy stojí podobné peníze, ochranu nárazníku koupíte neoriginální za pár stovek.
Správné zajištění psa ale není vším
Při přepravě zvířete je pochopitelně nutné myslet také na to, že se nejedná o neživý objekt. Jak už jsme zmínili na snímku o týrání zvířat: nezapomeňte na pravidelné venčení a dostatečnou zásobu pití a jídla. Se žrádlem ale buďte opatrní, vystresované zvíře by ho mohlo vyzvracet.
Zdroj: aktuality.cz